Головна » Різні новини » Вчені створили наночастинки, які лікують рак і не завдають шкоди організму

Вчені створили наночастинки, які лікують рак і не завдають шкоди організму

21.07.2016 в 06:28 переглядів: 210 коментарів: 0 Різні новини
Дослідники з МГУ імені М.В. Ломоносова спільно зі своїми німецькими колегами зуміли довести застосовність кремнієвих наночасток для діагностики та лікування раку, вперше продемонструвавши їх здатність ефективно проникати в хворі клітини і, випустивши укладену в них ліки, швидко розкладатися, що не накопичуючись в організмі. Про деталі своєї роботи вони розповіли в статті, опублікованій в журналі Nanomedicine: Nanotechnology, Biology and Medicine.

Напрямок, в якому працюють вчені, називається тераностіка. Даний термін позначає процес одночасної діагностики хвороби та її лікування. Одне із застосувань тераностікі - виявлення і лікування ряду онкологічних захворювань за допомогою наночастинок, наповнених ліками і адресно потрапляють всередину ракової клітини. Сьогодні багато хто з таких наночастинок не відповідають вимозі биосовместимости.

За словами одного з учасників дослідження Любові Осминкина (старший науковий співробітник фізичного факультету МДУ імені М.В. Ломоносова), при введенні в організм наночастинки діють швидко, потрапляють куди потрібно, виліковують те чи інше захворювання, проте через місяці у пацієнта починають боліти печінка, нирки, легені або навіть голова.

«Все тому, що наночастинки золота, срібла, оксиду титану, селеніду кадмію та безліч інших фактично з організму не виводяться, - пояснює Любов Осминкина. - При попаданні в кровотік вони застрягають у внутрішніх органах і через деякий час починають завдавати шкоди організму за рахунок пролонгованих токсичних ефектів ».

У пошуках не тільки біосумісних, але і біодеградіруемих транспортувальників для адресної доставки ліків вчені звернули увагу на кремній. Наночастки, «виткані» з нього, точно не зашкодять організму - і навіть допоможуть, - оскільки результатом їх розпаду є кремнієва кислота, необхідна організму для зміцнення кісток і зростання сполучних тканин. Вчені запропонували досліджувати біодеградацію частинок за допомогою рамановской мікроспектроскопіі.

«Ця методика дозволяла не тільки визначити місцезнаходження наночастинки в клітці (сигнали від кремнію і компонентів клітини знаходяться на різних частотах), а й спостерігати за процесом її розпаду, - розповідає Осминкина. - Останнє стало можливо тому, що, як уже було відомо, рамановских спектр від кремнієвої наночастинки залежить від її розміру - чим вона менша, тим він стає ширше і зсувається в бік більш низьких частот ».

За рамановских спектрами і відновленим з них зображень частинок і клітин дослідники побачили, як в перші 5-9 годин наночастинки локалізуються на клітинних мембранах, за наступну добу проникають всередину клітини і потім починають біодеградіровать, про що свідчило зменшення амплітуди сигналу, розширення спектра і поява піка від аморфної фази кремнію. На 13-у добу наночастинки повністю розчиняються, і сигнал пропадає.

«Таким чином, - каже Любов Осминкина, - ми вперше довели, що пористі кремнієві наночастинки можуть служити абсолютно нешкідливим для організму агентом для тераностікі багатьох онкологічних захворювань. Вони не тільки легко проникають в хвору клітину, але, якщо їх наситити через пори ліками, можуть випускати його в ній в процесі свого розпаду. Вважаю, що результати нашої роботи мають величезне значення в перспективі створення ліків на основі біосумісних і біодеградіруемих наночастинок кремнію ».

Важлива інформація:http://lingvoportal.blogspot.com/p/blog-page_1973.html